2008/09/15

jämtländsk patriotism

Det räcker med två veckor här uppe för att man ska inse att jämtar är ett patriotiskt folk. Man behöver nog inte ens vara född här, urinvånarnas patriotism verkar smitta av sig även på de som bara bott här ett år eller två. Vi har ju Republiken Jamtland med sin egen flagga och egen president. Evert tror jag visst han heter. Han håller tal varje år på storsjöyran.. på jamska såklart. Han drar tydligen mer folk än något av banden och gör alltid en storslagen entré. So i've heard. Om ett år eller två kanske jag oxå skrikit mig hes av orden "Jamtland, jamtland, jämt å standut!" och sjunger jämtlandssången med tårar i ögonen. Kanske.

För mer av Republiken Jamtland tycker jag ni ska kolla in det här underhållande filmklippet: http://www.youtube.com/watch?v=MClXYxl6C_c

I fredags var jag på Introsittning. Jag har aldrig fattat varför det ska heta sittning, men nu gör det ju det så jag säger väl det då. Vi blev bjudna på Jämtländsk buffé (såklart) och Standut Blakk, ett fenomenalt coverband, spelade så det svängde rejält. God mat, bra musik, härligt folk och dans med andra ord. Fast jag tog fel skor så mina fötter var döende vid kvällens slut. Jag börjar verkligen inse att min klass är grymt härlig! Så sköna människor.. och det finns verkligen en av varje sort.. :)

Annars har jag tagit det lugnt i helgen. Vi hade lite grillning med klassen här på campingen på lördagen. Jag var bara med en liten stund. Skippade även blåbärsplockningen igår. (Jag vet, min klass hittar på konstiga saker att göra..) Men i kyrkan var jag i alla fall, och det var najs. Fast det blev lite mastigt med två predikningar på ett möte. Tappade koncentrationen lite under den andra..

Nu ska jag plugga lite innan det är dags att sova. Avslutar med några bilder från sittningen.

Madde, Moi, Maggie.
Anna & Jenny.
Maggie, Ana Maria & Sabina.
Isabell & Jag.
Paulina.

Inga kommentarer: