2008/09/23

etik och moral

Två ständigt återkommande begrepp. Vi fokuserar på etik i socialt arbete den här veckan, vilket innebär sjukt intressanta föreläsningar men även ett sjukt svårt grupparbete. Vi ska göra en etisk analys på ett fall som vi blivit tilldelade. Utgå från olika etiska principer och sedan lösa fallet. Låter ju intressant, och det är det också.. men svårt. Speciellt när vi snärjer in oss i en massa komplicerade och säkert onödiga resonemang och kör fast totalt. Men nu börjar vi kunna skymta någon form av struktur i alla fall.. tror jag.. så vi slipper kanske sitta hela kvällen imorrn. Ska vara färdigt på torsdag nämligen.. efter redovisningen ska vi fira med marängsviss hemma hos mig.. :)

Alla dessa föreläsningar om etik leder verkligen till att man får tänka till lite. Det gäller att veta var man själv står. Det kan vara omtumlande, men spännande också.. Särskilt föreläsningen i fredags fick mig att reagera och fundera på en del av mina ståndpunkter. Jag ångrar inte mitt val av studier.. man stöter verkligen på nya utmaningar varje dag! Inspirerande och lärorikt!

För övrigt börjar jag få alltmer hemtrevligt här i min lilla stuga då jag har fått upp gardiner, ett tillräckligt långt dushdraperi och diverse ljusstakar och liknande äntligen. Det var skönt att jag kunde åka hem och hämta lite sånt i helgen. (Och stort tack till mamma för alla prylar från IKEA!!) Så nu får ni snart komma å hälsa på.

Jag var duktig och bakade nyss! Min favorit banankaka me choklad å kanel. Tänkte ta me den till skolan imorgon när vi ska sitta med grupparbetet. Oh yes, jag är en bra gruppkamrat jag.. ;)

Nää, om jag inte går å lägger mig nu kommer jag aldrig upp imorgon! Off to bed..

Inga kommentarer: