2009/11/23

what happened to miss independent?

Man inser hur skönt det är att vara oberoende först när man blir beroende. Ja, jag snackar om bilen. Jag är beroende av den för att vara oberoende. Nu är jag bara beroende. Av bussen som går en gång i timmen på helgen till exempel. Inte för att jag inte hela mitt liv som indalsbo fått lära mej att anpassa mig efter bussar som går alltför sällan. Jag är inte bortskämd på den fronten. Inte på gå-några-kilometer-till-bussen-fronten heller. Men att kliva upp tidigare än tidigt för att gå en halvtimma på en lerig väg i regnet med fötter fulla med skavsår när jag ändå i normala fall hatar allt och alla och tror att jag ska dö vid den tiden på dygnet är ingen höjdare. Tro mig. (Ni som känner mig nickar instämmande för ni kan mitt morgonhumör..) Promenad-buss-pendel. Hur omständigt kan det bli?

Gårdagens exempel: Linnea och jag skulle till kyrkan. Vi hade kollat när vi skulle gå till bussen som skulle ta oss till pendeln som skulle ta oss till kyrkan i tid. Men självklart sket det sig redan i början då vi blev lite sena och fick stressa och halvspringa bara för att se bussen åka ifrån oss några hundra meter innan vi var framme. Vad skulle vi göra? Det var bara att fortsätta traska. Ytterligare halvtimmen senare var vi ännu inte framme i västerhaninge men dock inom ett område för aningen mer frekvent busstrafik. En buss kommer och kör förbi oss. Allt hopp om att hinna till kyrkan innan gudstjänsten är slut försvinner ur oss. Lyckligtvis stannar bussen på en hållplats längre fram och vi tar chansen å springer och hoppas på att busschauffören ser oss och är snäll. Det var han. Förutom att han stirrade ut oss som att vi va två miffon när vi kom på. Det var underbart när vi äntligen satt på pendeln. Needless to say, vi hann inte i tid till kyrkan.. men vi gled in strax innan predikan. När vi sedan skulle hem på eftermiddagen var det så mörkt att vi knappt såg var vägen gick. Tur att vi är två.

Som grädden på moset lyckades jag även missa pendeln från praktiken idag. Den som jag hade planerat ta för att hinna lagom till bussen. Därmed missade jag också den bussen och fick åka senare. Jag brukar aldrig missa pendeln från praktiken, aldrig. Men det är klart att de ska ske när man ska passa en buss. Jag är bara lite bitter.

Men... jag får ju motion i alla fall!

Inga kommentarer: