2008/10/12

rädda barnen

För ett tag sedan bestämde jag mig för att engagera mig i ett projekt som Rädda barnen här i Östersund driver. Varje söndag anordnas en aktivitet för ensamkommande flyktingungdomar på två olika boenden på Frösön. Det är sammanlagt 14 grabbar i gymnasieålder typ. En del har fått asyl, andra inte. Det är alltid två eller tre ansvariga för aktiviteten varje vecka. Ikväll var första gången.. och jag och Linnea och en kille som också är ny i RB halkade in på att vara ansvariga. Vi tyckte att det skulle vara bra att göra nåt socialt så att vi fick lära känna varandra lite eftersom ingen av oss hade träffat killarna förut. Så vi beslutade om en spelkväll. Jag var måttlig peppad innan jag åkte dit. Kändes så konstigt att vi skulle hålla i hela grejen och vi visste ju egentligen ingenting om hur det brukade vara eller nånting. Väl där såg det inte så ljust ut med våra spelplaner.. alla drog sig undan så vi fick tillslut sätta oss och spela helt själva, bara för vi tyckte det kändes dumt å bara åka hem igen. Men så droppade det in några och det slutade med att vi var nästan 15 pers (inklusive vi från RB och lite personal) som satt å spelade "finns i sjön" och diverse andra spel.. Det var riktigt roligt! Och det roligaste var att de alla verkade tycka att det va så kul oxå, och alla ville hänga med på aktiviteter i fortsättningen. Det var verkligen ett härligt gäng! Så om jag inte kände mig peppad när jag åkte dit så kände jag mig desto mer peppad när jag åkte hem! Det här känns verkligen som något jag kommer vilja vara engagerad i!

Nu måste jag tillbaka till böckerna.. Vetenskapsteori för nybörjare blir spännande kvällsläsning...

Peace out..

Inga kommentarer: